What is Design?
Credit: WiKalenda (www.WiKalenda.com)
When : November 30,2010
10.30 – 21.00 (Closed Mondays)
Where : Gallery 1, TCDC
Site : http://www.tcdc.or.th/eventse.php?lang=en&act=view&id=262
What / Why :
Society, history, politics, economics, geography and religion – all produce unique pressures on the design process. Design is not just about style and inspiration. The collective imagination of a country is conditioned by how it relates to issues as diverse as self-expression, class, landscape, war and ideology.
Through the concept of ‘genius loci’, or ‘talent of the place’, we explore how each country is disposed to certain unique talents. These talents make up the cultural ‘genius’ of the country, and are the result of a confluence of forces, from the physical to the spiritual. ‘What is Design?’ looks at how ten countries: England, Italy, France, Germany, USA, Spain, Netherlands, Finland, Japan and Brazil, have each interpreted their cultural uniqueness into 20th century industrial design classics and explores the “genius loci” of industrial design in Thailand.
Following the partial re-installation to shift the focus onto the creative strength of each country, “What is Design?” exhibition presents an addition of new design objects that distinctively express Thailand’s cultural identity.
ต้องมีอะไรถึงออกแบบได้
วันและเวลา : 30 พฤศจิกายน 2553
10.30 – 21.00 น. (ปิดวันจันทร์)
สถานที่ : ศูนย์สร้างสรรค์งานออกแบบ (TCDC)
เว็บไซต์ : http://www.tcdc.or.th/eventse.php?lang=en&act=view&id=262
รายละเอียด :
กระบวนการออกแบบได้รับแรงกดดันจากปัจจัยอันแตกต่าง ตั้งแต่ ภูมิศาสตร์ สังคม ประวัติศาสตร์ การเมือง เศรษฐกิจ ไปจนถึงศาสนา งานออกแบบจึงไม่ได้เป็นเพียงเรื่องของสไตล์และแรงบันดาลใจ ความคิดสร้างสรรค์และจินตนาการของแต่ละชาติล้วนถูกกำหนดด้วยเงื่อนไขที่หลากหลาย เช่น การแสดงออกของตัวตน ชนชั้น ภูมิประเทศ สงคราม และคตินิยม
ความโดดเด่นทางวัฒนธรรมของแต่ละชาติสะท้อนผ่านแนวคิดที่เรียกว่า “อัจฉริยภาพแห่งท้องถิ่น” (‘genius loci’ หรือ ‘talent of the place’) อันเกิดจากการหล่อหลอมของพลังต่างๆ ตั้งแต่ทางกายภาพไปจนถึงจิตวิญญาณ นิทรรศการ “ต้องมีอะไรถึงออกแบบได้” สำรวจผลงานออกแบบอุตสาหกรรมคลาสสิกแห่งศตวรรษที่ 20 ซึ่งสะท้อนกระบวนการตีความเอกลักษณ์ทางวัฒนธรรมของ 10 ชาติ ได้แก่ อังกฤษ เยอรมัน อิตาลี ฝรั่งเศส อเมริกา สเปน เนเธอร์แลนด์ ฟินแลนด์ ญี่ปุ่น และบราซิล พร้อมค้นหากระบวนการที่มาของ “อัจฉริยภาพแห่งท้องถิ่น” ในผลงานออกแบบอุตสาหกรรมของไทย
นิทรรศการ “ต้องมีอะไรถึงออกแบบได้” ปรับรูปแบบการนำเสนอเพื่อมุ่งเน้นพลังสร้างสรรค์ของแต่ละประเทศ และเพิ่มเรื่องราวงานออกแบบที่ถ่ายทอดเอกลักษณ์ทางวัฒนธรรมและตัวตนของประเทศไทย
Credit: WiKalenda (www.WiKalenda.com)
No comments:
Post a Comment